„Nastaće haos. A iz haosa se rađaju zvezde.“
B. Pekić
Nakon dugogodišnjeg stvaranja u Njemačkoj i izlaganja u zemljama diljem Europe, tivatski akademski slikar Ivica Aranđus, svoj povratak obilježava brojnim izložbama, kako u Crnoj Gori, tako i u susjednim zemljama. Nakon predstavljanja u Muzeju savremene umjetnosti Crne Gore, svoje radove predstavio je i novosadskoj publici. Likovna publika imala je prilike pogledati radove većih galerijskih formata, rađenih tehnikom ulje na platnu, pod nazivom „Priroda stvari“.
Onako kako se obično dešava ili mora se desiti, po prirodi stvari, umjetnik koji je svoj, sada već prepoznatljivi likovni rukopis, razvijao i stvarao po europskim metropolama, nije dostigao besprijekornost samo u tehničkom već i u idejnom smislu. Aranđus je, birajući motive i teme, vrednovan kao angažirani umjetnik, koji upravo svojim radovima opominje suvremeno društvo na anomalije, podsjeća nas na ono što smo negdje možda i zaboravili i potisnuli, ali i upozorava nas na posljedice uslijed zatvaranja očiju na očigledno.
Na njegovim kompozicijama prepliću se gotovo svi likovni motivi, koje ingeniozno upotpunjava igrajući se sa simbolikom, kako predmeta tako i boja, aludirajući na intelektualnu igru, koju preko slikarskog narativa igra s promatračem. Zapravo u ovom slučaju sama igra počinje od naziva izložbe, ukazujući nam kako je njegov krajnji likovni produkt prožimanje estetske zamisli s filozofijom, poviješću, književnosti, ali i religijom.
Intelektualna igra, koja za ishod ima umjetničko djelo, odigrava se prilikom portretiranja lica njegovog vremena. Lica koja portretira, kradući ih od vremena i prolaznosti. predstavljaju analizu moderne individue, svojevrsni zapis opservacije stvarnosti i ljudi koji ga okružuju i koje susreće u svakodnevnom životu. U moru ljudskih lica koja su današnjem dobu skoro istovjetna, on bira ona nesvakidašnja, koje ovaj slikarski virtuoz portretira na autentičan način: on bira nekonvencionalna platna, a lica su naslikana preko slova i predmeta, još jednom pokazujuću moć simbola. Kolorit je nešto blaži i prijatan, ostavljajući dojam profinjenosti i estetske sofisticiranosti, dok oblici naslikani sigurnom slikarskom rukom govore o prepoznatljivom likovnom rukopisu Ivice Aranđusa.
Iako na njegovim impozantnim i grandioznim platnima dominiraju osnovne boje (crvena, plava i žuta), kao i kombinacija ovih boja s crnom i bijelom, slikar ponekad odlučuje da da kompozicijama živopisnu i razigranu notu, a to postiže upravo vedrom i bogatom slikarskom paletom. Ipak takva paleta nije svojstvena Aranđusu, stilsku eleganciju postiže skladom između svijetlih i tamnih dijelova, jasnom i sigurnom linijom ali i suzdržanom paletom, u kombinaciji s osnovnim bojama koje u tom slučaju sadrže simbolički momenat.
Iako je likovna publika imala priliku vidjeti samo mali dio stvaralačkog opusa, moramo napomenuti da se Aranđus kroz svoja likovna ostvarenja bavi svojevrsnom kritikom suvremenog društva, religije, ali i nametnutih kanona i vjerovanja.
Nekonvencionalan, jedinstven i svoj, koji kroz svoja platna vrišti nečija ćutnja, Ivica Aranđus nam pokazuje kako ne robuje nikome, nikome osim svojoj umjetnosti.
Marija Saičić
Ova emisija je realizirana uz financijsku potporu Fonda za zaštitu i ostvarivanje manjinskih prava Crne Gore
Iznijeti stavovi su isključivo odgovornost autora i nužno ne izražavaju stavove Fonda.